L’ENSENYAMENT DE L’ECONOMIA A L’INSTITUT
L’ENSENYAMENT DE L’ECONOMIA A L’INSTITUT
Deia l’humanista José Luis Sampedro que “Los estudiantes de enseñanzas medias y preuniversitarias son instruidos en las propiedades de la calcopirita que posiblemente nunca más volverían a oir hablar ni necesitar, y, aun así, y no se les permita adquirir las más elementales nociones del funcionamiento de un banco con el cual tendrían que vérselas a través de toda su vida.” Aquestes paraules que estaven a manera de pòrtic en un vell manual d’economia del premi Nobel Paul Samuelson m’ha acompanyat tota la meua vida acadèmica i són un bon resum de la importància que se li ha donat a l’ensenyament de l’economia en el nostre país.
En les dècades dels setanta i huitanta del segle passat, els centres d’ensenyança no universitària dedicaven el mes de setembre a la matriculació de l’alumnat i a l’organització del curs que començava a final de mateix mes o en els primers dies d’octubre.
![]() |
Ültima activitat. conferéncia de V. Monfort |
Aquell curs de 1987-88 es presentava, per a mi, sense cap
novetat, estava destinat al Centre Nacional de Formació Professional de Xàtiva,
anomenat hui CIPFP La Costera, i quasi a punt de començar el curs,
em van telefonar des de la inspecció educativa per a oferir-me participar en el
projecte de reforma educativa, que ja funcionava de forma experimental, des de
feia quatre anys, en alguns centres. Em demanaven, si podia impartir l’assignatura d’economia a
l’Institut Josep de Ribera. Anys abans, “l’Escola” – nom col·loquial que
tradicionalment se li donava al centre de formació professional- ja havia
rebutjat l’oferiment. Aquella proposta em semblava atractiva, però calia veure
i analitzar detingudament les condicions. La proximitat d’ambdós centres era un
avantatge que em permetia compatibilitzar horari, i a més el director de Ribera
era Jacint Martínez, un vell amic de l’adolescència.
Jacint, el
director, m’explicà la poca informació que tenia sobre el pla d’estudi de
l’assignatura: una relació de conceptes i d’unitats didàctiques sense
desenvolupar que havia d’aprendre els alumnes. També en va indicar que l’estudi
d’economia anava lligada al Departament de Geografia i Història, per tant havia
de consensuar amb ells la meua participació com a docent en una matèria tan especifica.
L’amic Salvador Pérez Marzal, era el professor assignat a impartir
l’assignatura, em va donar totes les facilitats perquè assumira el repte. Des
d’aquell instant em vaig incorporar al grup de docents que participaven en el
projecte de reforma educativa que va desembocar en la LOGSE. El programa de
l’assignatura era molt semblant al que s’impartia en el segon curs d’FP 2,
bàsicament un curs bàsic de Micro i Macroeconomia.
Fent un poquet d’història, hem de dir que els estudis
d’economia comencem l’any 1857 amb la Llei Moyano. En els seus inicis era una
ciència complementària als estudis de Geografia i Història o de Dret. Els seus
camps d'estudi comprenien matèries tan diverses com el comerç, l'agricultura,
la indústria o l’aritmètica mercantil amb la finalitat de formar nous tècnics,
comptables, administratius o enginyers.
Amb l’aparició de la Institución Libre de Enseñanza
l’economia entrarà en les aules no universitàries. Aquesta institució de
caràcter privat, que en un primer moment
focalitzava els seus estudis en l’àmbit universitari, s’interessa, amb el pas del temps, pels
estudis d’ensenyament en primària i secundària. Els seus principis es
fonamentaven en la llibertat per exercir la docència enfront de l’ensenyament
oficial que es basava a inculcar les doctrines polítiques i religioses tradicionals. En ser una institució privada
no va tindre massa influència en què els seus principis educatius foren plasmats en les lleis, però si en la
cultura espanyola, ja que va ser la porta d’entrada de les noves teories
pedagògiques i tècnic-científiques que arribaven d’Europa.
Amb la proclamació de la II República l’economia rep un
nou impuls. L’any 1934 s’inclouen ensenyances de matèries econòmiques en el Pla
d’Ensenyament de Secundària. Però, el colp d’estat del General Franco posa fi
al creixent interés pels estudis econòmics.
Durant el franquisme, l’estudi de l’economia passa a un segon pla. A tall d'exemple, podem parlar l’ensenyament d’economia domèstica, que per descomptat anava dirigit a les dones, i s’impartia dins d’una assignatura de nom molt “sui generis” que diria el professor Bausset, “Formación del Espíritu Nacional”. Respecte als xics, tenien un
En l’any 1970 fou promulgada la Llei General d’Educació promoguda pel ministre Villar Palasí que reestructurava totes les ensenyances no universitàries en tres grans
Javier Andrés |
tot, en el meu cas ni sabia de l’existència de la figura de la coordinació, fins que rebí una trucada de Francisco Pérez Garcia catedràtic d’Anàlisi Econòmic de la Universitat de València qui em comentà la possibilitat de reunir-nos i analitzar el funcionament del curs des de tots els angles: programació, objectius, exàmens, materials a utilitzar, etc.
professionals lliberals que ens han parlat de diversos temes d’actualitat econòmica: alguns que tracten del funcionament de les empreses i altres del dia a dia la nostra societat en general. Cal recordar, entre altres, a Juan López Gandia, catedràtic de dret del treball, Javier Andrés Domingo, catedràtic de fonaments d’anàlisi econòmic; Xavier Sierra Parra, professional lliberal i professor associat; Pere Beneyto Calatayud, professor titular de sociologia del treball; Silvio Esteve Pérez,.professor titular d’estructura econòmica. Menció especial mereixen dues persones que pràcticament els podríem considerar professors associats a l’institut per les vegades que han participat en les setmanes culturals, es tracta de Vicent Soler Marco, catedràtic d’anàlisi econòmic, degà de la Facultat d’Economia i en l’actualitat és conseller d’Hisenda i Model Econòmic i Vicent M. Monfort Mir, professor d’estructura econòmica i en l’actualitat subdirector general d’economia.
Fins a l’aprovació de la LOGSE, l'any 1990, en el Pla Experimental l’economianomés s’impartia en el segon curs de batxillerat, constava d’un curs de teoria econòmica –Micró i Macro-. Quan el Pla Experimental es converteix en llei, es
![]() |
Pere Beneyto |
Fins aquell moment el centres de formació professional i els instituts de batxillerat funcionaven com dos tipus d’ensenyament completament diferents. Amb la LOGSE tots aquells centres s’integren baix el paraigua de Centres de Secundària. Als antics centres d’FP no hi havia problemes amb el professorat, ja que quasi tots els que donaven la
![]() |
Vicent Soler |
Vicent Monfort |
produir alguna fricció amb els professors del departament d’Història, però en general van acceptar de bon grat la incorporació de l’assignatura a la vida acadèmica. Mai en el meu cas. No obstant això, sí que vaig tindre la incomprensió d’un estudiós de la cultura local i cap de Departament de Cultura Clàssica que una reunió de tots els caps de departament per a distribuir les assignatures optatives va llançar una proclama en contra la ciència econòmica: “açò que ve a ser tanta economia i res de clàssiques, on anirem a parar”, em vaig limitar a recomanar al secretari que anotara en l’acta de la reunió les paraules exactes.
L’any 1995 amb el Reial Decret 1635/1995 es consolidava
l’ensenyament de l’economia, acabava amb la incertesa que alguns professors
tenien i creava el cos de professors d’economia d’ensenyament secundari.
A poc a poc,
anaven cada curs incrementant-se les hores que impartia a l’institut i reduint
les hores que donava a l’Escola. Quan va arribar l’hora de no poder compaginar
els dos horaris, el Sr. director de l’IES es va implicar a fons i em vam
aconseguir una comissió de serveis, així que,
l’any 1997 vaig donar per finalitzada la meua relació laboral i
acadèmica en l’Escola i vaig passar a tindre dedicació completa en
l’institut. L’any següent em donaren la plaça definitiva mitjançant el
corresponent concurs de trasllat.
Diversos informes PISA de principis de segle XXI assenyalaven la mancança de conceptes financers en l’ensenyança obligatòria. La promulgació de la LOE l’any 2006 va pal·liar, en part, aquesta carència, que va afegir una assignatura optativa en segon de batxiller: Fonaments de Gestió i Administració, més el canvi de nom de l’assignatura que s’impartia en primer de batxiller pel d’Economia de l’Empresa; en la Comunitat Valenciana sempre havíem gaudit d'assignatures optatives relacionades amb l’economia. Amb la nova llei per primera vegada s’incorpora la matèria d’economia a 4t de l’ESO: Iniciativa Emprenedora.
![]() |
Mari Luz Marco |
![]() |
Miriam Balaguer |
Una altra cosa era el resultat de la prova i entrar dins dels deu guardonats per convocatòria; el primer any i davant del desconeixement, prepararen als alumnes amb alguna classe extra i un reforç en l’optativa. La nostra alumna Miriam Balaguer va ser una de les guardonades. Amb el pas del temps, Mari Luz Marco va anar ampliant el cercle d’universitats, començant per la politècnica de València i passant per l'UJI de Castelló de la Plana i la Universitat Miguel Hernández d’Alacant, la qual cosa propicia que es fera una edició provincial i després una autonòmica. En aquestes edicions van ser premiats: Joan Diaz, Faustí Sarrión i Estanis Sanchis. A mesura que passaven els anys, cada vegada es presentaven més candidats i millor preparats; aleshores calia millorar la preparació i en equip es treballa millor, per aquest motiu vam formar equip amb Rafa
![]() |
Estanis Sanchis |
Com diu la màxima de l’Olimpisme: l’important és participar; ningú pot assegurar el
Amb Pau i cia. |
El curs 2008-09, en la Comunitat Valenciana s’incorporava a l’opció majoritària de
Pau, Miriam i els coaches |
Aquest mateix curs, la professora Marco aconsegueix convocar per primera vegada la “I OLIMPIADA ESPAÑOLA DE ECONOMIA” a celebrar en València, en la que
![]() |
El Departament amb el director |
![]() |
El Xiringuito |
En l’àmbit intern del departament, vam afegir una
ferramenta fonamental per tal de millorar l’aprenentatge de la matèria on
l’alumnat rebia automàticament totes les activitats a realitzar, disposava de
les preguntes i problemes de les proves PAU, vídeos i tota classe de material
d’ajuda de l’assignatura, per poder interactuar amb el professorat o publicar
la seua experiència de l’activitat extraescolar realitzada, arxivar els àlbums
fotogràfics de totes les activitats del departament, servint de canal de
comunicació entre professorat i alumnat i a més a més contribuïa a millorar el
medi ambient, perquè no consumíem cap foli ni fotocopia en classe, només
el dia de l’examen s’utilitzava paper, estem parlant del blog del
departament Economic2b (http://eco34bis.blogspot.com).
Itziar |
![]() |
Almudena |
Paràgraf a part, mereixen dos xics de l’institut que en la seua vida
estudiantil van ser alumnes de l’opció B de ciències socials i participaven
activament en totes les activitats del departament, fins i tot, un d’ells
tenint l’optativa aprovada, assistia
dinàmicament a classe; doncs bé, aquests dos xics en
l’actualitat són professors titulars de l’assignatura d’economia
en l’institut, es tracta de Jordi Baraza i Joan Penadés,
que per motius personals no ha pogut, de moment, incorporar-se al seu destí
definitiu. I així tanquem el cercle que vam encetar allà per l’any 87 del segle
passat.
Agraïments: Luis Villacé, no sé si és el
primer responsable o l’últim, el que si sé és que sense ell, no
haguera accedit a donar Economia; Kike Martínez i Sergi Borràs,
pels ànims i “carinyo” per tal que participara en la revista i Cèsar Pla,
aportant, com sempre, la documentació necessària per a elaborar
aquest escrit; tots grans amics, coneguts en diverses etapes la vida.
.
Emilio enhorabona per este text que ens regales i sobretot pel seu contingut. És una atractiva i personalíssima manera d'explicar la història de la implantació i evolució de l'estudi de l'economia en l'educació secundària i molt particularment a Xàtiva. El text recull reconeixements a molts dels quals han col·laborat amb tu, a alguns que han estudiat i destacat, uns més que uns altres, però tots són ací esmentats, i després records a molts dels quals van atendre les teues invitacions, del que jo personalment tinc un record molt entranyable i que continua present, malgrat els anys transcorreguts. També és cert que es manté viva la flama del record el que, excepte aquest últim any, ens continuem veient regularment i això ens permet recordar i gaudir d'amistats compartides al voltant de la taula en la qual organitzem els dinars "dels socarrats", que és com l'apunte jo en la meua agenda cada vegada que hi ha convocatòria. Sincerament gràcies pel que respecta a mi d'aquests records en veu alta que has pujat al blog, el qual jo crec que hauries de mantindre viu i actiu. Enhorabona i demà precisament ens veiem en la recuperació d'aqueixos dinars suspesos per la pandèmia durant ja fa més d'un any. Una abraçada.
ResponElimina